PR trendy pro rok 2022
Leden bývá obdobím, kdy se ohlížíme za uplynulým rokem. Bilancujeme a hodnotíme, co se povedlo a co je naopak třeba změnit. Zároveň je to ten pravý čas zamyslet se nad tím, jakým směrem se v novém roce dál posouvat. Pojďme se podívat na nové trendy v oblasti PR, na které bychom v roce 2022 rozhodně neměli zapomínat!
Už žádné PR strategie bez podrobných dat, analýz a reportů!
Ještě nedávno téměř neexistovaly dostupné nástroje pro analýzu dat. To je důvodem, proč hodnocení PR strategií u mnoha firem připomínalo věštění z magické koule. Komunikace s veřejností se zakládala na nejrůznějších oznámeních a tiskových zprávách, aniž by bylo možné získat jasnou zpětnou vazbu jejich úspěšnosti.
Dnes se vývoj analytických softwarů značně posunul na jednoduchou a uživatelsky přívětivou úroveň. I přesto však mnoho firem zvažuje, zda se jim investice do takových nástrojů vyplatí. Podrobná analýza velkého obnosu konkrétních klíčových dat je přitom tím nejlepším nástrojem, jak v současnosti obstát před velkou konkurencí.
Sledování dopadu PR strategií je v roce 2022 zcela nepostradatelnou součástí práce PR specialisty. Stěžejní jsou především základní údaje výkonnosti, jako například povědomí o značce, úspěšnost na sociálních sítích či návštěvnost firemních webových stránek. Takové a mnohé další informace vám pomohou vyhodnotit, kde jsou vaše silné a slabé stránky a vy tak můžete budovat funkční komunikační strategie na pevných základech.
Nezapomínejte na influencery
Fenomén influencerů se v posledních letech stal jedním z nejúspěšnějších komunikačních nástrojů. Ani rok 2022 se bez nich, dle predikcí, neobejde. Jedná se totiž o velmi silnou základnu pokrývající valnou většinu sociálních sítí, od mikroinfluencerů na TikToku až po osobnosti s miliony sledujících na Instagramu či YouTube. Pokud se na tyto mediální kanály vaše společnost doposud nezaměřovala, možná je nejvyšší čas tento přístup změnit.
Mnoho tuzemských i nadnárodních společností dnes přestalo vsázet na obecně známé tváře celebrit a začali se skrze méně exponované influencery infiltrovat do nejrůznějších cílových skupin. Jak se v posledních letech ukázalo, tato strategie funguje po čertech dobře. Influencerem totiž může být téměř kdokoli s jasnými názory a životním stylem, s nímž se dokáže ztotožnit velká část vaší cílové skupiny. Nemusí se jednat o osobnosti s dosahem miliónů sledujících – důležitá je důvěra fanoušků a schopnost ztotožnění se s vaší značkou.
Výběr správného influencera však není jednoduchým krokem a vyžaduje pečlivou analýzu. Sdílený obsah a názory jednotlivých osobností jsou plné nejrůznějších drobných nuancí a tyto aspekty je třeba důkladně prozkoumat, aby spolupráce s nimi nenadělala více škody než užitku. Najít správného influencera vám pomůže například aplikace Mediaboard, ve které najdete tzv. influencer score a jednoduše si zobrazíte, kdo má ve vašem oboru vliv. Personální složení PR týmu pak ideálně obohaťte o člověka s dobrým přehledem v současných trendech na sociálních sítí, který dokáže rychle a správně zhodnotit situaci na trhu a vystavět účinnou PR kampaň.
Jak tedy s tímto léta přetrvávajícím trendem v roce 2022 naložit? Zaměřte se na udržování dobrých vztahů se stávajícími influencery a navazování nových zajímavých a kompatibilních kontaktů. Tyto osobnosti většinou nezastupuje žádná agentura a v jednání s youtubery je potřeba diplomacie i trpělivosti. Spolehněte se na analýzu a pevná data, ale taktéž na svoji intuici. Buďte otevření a nebojte se oslovit i více známá jména.
Společenská zodpovědnost místo skandálů a kontroverze
Poslední léta přinesla velké společenské zvraty. Ať už mluvíme o samotné pandemické krizi a jejích společenských, politických či ekonomických následcích, či vnímáme širší aspekty jako například globální oteplování, nebo nedostatek a zdražování materiálu. Všechny tyto události je třeba v PR strategiích jednoznačně zohlednit. Více než dříve je kladen důraz na transparentní, upřímnou a rovnocennou komunikaci bez zbytečných skandálů a kontroverzí. Spotřebitelé zkrátka chtějí být spojováni s těmi správnými značkami a vy je musíte přesvědčit, že jste to právě vy.
Budování zájmu o celospolečenské problémy však není z krátkodobého hlediska udržitelné. V mnoha ohledech je třeba přehodnotit stávající postoje a nasměrovat komunikaci novým směrem. Nejde o to přemýšlet, jak komunikovat, ale co v rámci současné situace opravdu změnit. Spotřebitelé vyžadují konzistenci a především důkazy, které vaše sliby uvádějí v praxi.
A co to vše znamená pro vás jako PR specialisty? Nyní je třeba specifikovat, jaké problémy vaši komunitu nejvíce trápí a reagovat na ně. Ptejte se, jaké etické otázky jsou pro vás a pro vaše zákazníky důležité a co můžete udělat pro jejich zlepšení. Podporujte ty správné iniciativy a poslouchejte své zákazníky. Přizpůsobte se novým pravidlům a hrajte podle nich.
Jak s těmito radami pro rok 2022 naložit?
Zkuste se přeorientovat. Pusťte k sobě nové výzvy, nebojte se měnit zaběhlé způsoby práce a vsázet na současné způsoby komunikace. Sledujte novinky, analyzujte, držte se v obraze a dejte o tom vědět i svým klientům. Všechny výše zmíněné scénáře mají stejného jmenovatele a tím je sázka na kvalitní a kontinuální práci. A především nepodceňujte svoji zákaznickou komunitu. Je totiž neustále sofistikovanější a očekává od vás rovnocennou hru. Jste na ni připraveni?