Jak sociální sítě změnily PR
Sociální sítě a Public Relations jsou v současnosti nepostradatelnými složkami tvořícími komunikaci značek. Měla by se tato dvě oddělení spojit v jedno? Ať už se je chystáte integrovat nebo připravujete jejich blízkou spolupráci, přečtěte si naše tipy, jak je zkombinovat, aby z toho měla vaše společnost co největší prospěch.
Obor Public Relations se neustále mění – a s ním i potřebné znalosti, schopnosti a nástroje. Největší dopad na PR měl ovšem příchod sociálních sítí. Tento nový druh médií jednou provždy změnil způsob, jakým sdílíme a propagujeme novinky a příběhy.
PR profesionálové dnes musí dennodenně bojovat s nikdy nekončícím přílivem zpráv a příspěvků na sociálních sítích. Oba dva obory přitom musí být neustále ve střehu a připravené na případnou krizi, která může vzplanout z původně nenápadné zákaznické stížnosti. Vždy je proto na místě krizový plán, který společnost na nepříjemnou situaci připraví.
Jak do sebe zapadají sociální média a PR?
S nárůstem marketingu na sociálních sítích, si začínají někteří PR odborníci uvědomovat, že mezi těmito dvěma obory existuje přirozené spojení. Oba jsou totiž založené na komunikaci, sociální sítě navíc zesilují dosah PR – umožňují mu rychleji a účinněji zasáhnout větší množství lidí.
Příkladem mohou být tisková prohlášení, která se prostřednictvím sociálních sítí dostanou k různým skupinám publika. Dříve směřovalo PR jen na „vyvolené“ skupiny lidí, například na investory. S příchodem sociálních sítí vznikla možnost oslovovat a zapojovat i širší publikum.
PR na sociálních sítích umožní vaší značce vybudovat osobnější vztah se zákazníky, navíc budete působit dostupnějším dojmem. PR odborníci budou při psaní příspěvků doslova ve svém živlu. Vědí totiž, jak do komunikace zapojit influencery, jejichž prostřednictvím lze dostat do povědomí produkt, jenž vaše značka propaguje. Umí také budovat vztahy se zákazníky, z nichž může vaše společnost v budoucnu vytěžit.
Jak propojit PR a sociální sítě?
V některých organizacích tato dvě oddělení spolupracují, v jiných firmách naopak pracují nezávisle na sobě. Jak je propojit, aby jejich spolupráce přinášela ty správné výsledky?
V první řadě je důležité si uvědomit, že by veškerá komunikace vaší značky měla působit dojmem, že pochází z jedné organizace. Někdy se totiž stává, že obě oddělení komunikují stejné téma, každé ale jiným způsobem, což může být pro publikum matoucí. Hned na začátku si proto vytvořte strategii, která sjednotí oddělení PR a sociálních sítí. Z jejich blízké spolupráce může vytěžit celá společnost, neboť komunikace bude působit soudržněji a jednotněji.
Zákazníci: Tým sociálních sítí má velmi blízko k zákazníkům, takže má i přehled o tom, jaké formy komunikace a propagace pro vaši značku fungují. Díky tomu nabízí zajímavý vhled pro PR odborníky, kteří mohou na sociálních sítích hledat zpětnou vazbu nebo user-generated content (obsah tvořený návštěvníky webu), jenž by se hodil pro další firemní kampaně.
Etika: Jako značka rozhodně nechcete znít nemístně, nebo dokonce bezcitně. Zapojte do komunikace oddělení Public Relations, od nějž můžete získat důležitou zpětnou vazbu ohledně tónu vašich sdělení. PR profesionálové mají z praxe vytvořený smysl pro to, jaký obsah je vhodný a je v souladu s firemními hodnotami. S jejich pomocí může tým sociálních sítí vytvořit komunikaci, která se shoduje s dalšími aktivitami společnosti.
Sdílení: Do tiskových zpráv automaticky zahrnujte odkazy na firemní sociální sítě. Umožníte tím reportérům a publiku, aby se s vámi v případě potřeby rychle a jednoduše spojili.
Krizová komunikace: Aby se vaší značce dařilo i nadále, je klíčové, aby se v případě jakékoliv krizové události spojily týmy PR a sociálních sítí a společně koordinovaly své další výstupy. Tým sociálních sítí je někdy první, kdo ví o vznikající krizi, takže může včas upozornit PR oddělení, které mu pomůže vytvořit vhodnou odpověď.
Monitoring sociálních sítí: Takzvané sociální naslouchání (social listening), o kterém jsme nedávno psali, by odteď mělo být nedílnou součástí akčního plánu vašeho PR oddělení. Monitoring sociálních sítí mu totiž umožňuje lépe pochopit, jak lidé přijímají různá sdělení, a zda na ně reagují příznivě. Prostřednictvím této aktivity můžete také sledovat, jak se vaše společnost vzpamatovává z případné krizové události.
Sociální PR
Neoddělujte od sebe PR oddělení a síťaře, místo toho praktikujte „sociální PR“. Možná se nakonec rozhodnete tyto dva týmy spojit v jeden, nebo jim umožníte více spolupracovat.