Jak na PR v roce 2021
Nečekané společenské a ekonomické zvraty roku 2020 zamávaly i s těmi nejstabilnějšími společnostmi. Bezprecedentní pandemická situace přinesla změny, se kterými se lokální i světová ekonomika bude ještě dlouho vyrovnávat. Karty jsou ale rozdané a my se s nimi musíme naučit hrát co nejlépe. Je třeba změnit úhel pohledu, přijmout situaci a přenastavit dosavadní marketingové a PR strategie tak, aby naše podnikatelské snahy v příštím roce přinesly ovoce i v rámci dlouhodobějšího horizontu.
Ačkoli má člověk tendence zůstávat v dobře známých, zaběhlých strukturách, je na čase přehodnotit situaci. Buďte flexibilní, přijměte výzvy a naučte se vyhovět novým potřebám trhu. Investujte do dlouhodobějšího PR pro upevnění vztahů se stávajícími zákazníky. Mobilizujte síly celého týmu, motivujte se navzájem a nadchněte se jasnou a promyšlenou vizí, která vás dovede k úspěchu.
Na co se tedy v tomto roce soustředit, aby naše externí komunikace byla co možný nejefektivnější?
Budujte důvěrný vztah se svými zákazníky
Období pandemie je náročné v mnoha ohledech, z lidského hlediska nás ale všechny spojuje. Po lidské stránce jsme si blíž i se svými zákazníky a je tak třeba vytvářet dlouhodobý vztah založený na důvěře. Dejte svým klientům pocit, že jsou nepostradatelnou součástí týmu a že se sami podílí na tvorbě značky či produktu. Pochopení a porozumění vede z dlouhodobého hlediska k silnější značce a loajalitě zákazníků, díky čemuž na základě doporučení můžete svoji klientelu dále rozšiřovat.
Přemýšlejte v dlouhodobém horizontu
Nezaměřujte se na krátkodobé cíle. Hleďte do budoucna a budujte tak i svoji marketingovou a PR strategii. Blízká budoucnost je nejistá a je tedy potřeba se zákazníky vytvářet dlouhodobý osobní vztah. Nebojte se udržet rozpočet a investovat do budování dlouhodobé komunikace nejen s komunitou zákazníků, ale i v rámci vnitřní infrastruktury firmy a s dalšími subjekty napříč trhem. Při komunikaci se zákazníkem dbejte na osobní a jednotný tón, pracujte na zlepšení komunikace na sociálních sítích a na dalších komunikačních kanálech. Věnujte velkou pozornost jejich monitoringu pro intenzivní zpětnou vazbu.
Poučte se z vlastních chyb
Pro vytvoření úspěšné strategie podrobně zmapujte a zhodnoťte všechny své podnikatelské kroky z roku 2020. Co se vám povedlo a co byste naopak mohli zlepšit? Podívejte se, jak si stála vaše konkurence a jakým chybám se oproti vám vyvarovala. Buďte k sobě kritičtí. Vše zhodnoťte z pohledu současných ekonomických vizí a podle toho nastavte novou strategii, která by mohla v příštím roce obstát.
Vymezením negativ k lepším výsledkům
Zhodnocení úspěchů je důležité – nezapomínejte však i na slabé stránky značky a vnější hrozby, které vaši budoucnost znejisťují. Pokud si tato negativa pojmenujete, můžete začít hledat smysluplná řešení, jak jim předcházet nebo je zpětně kompenzovat. Vypracujte přesně strukturované obsahové pilíře, které vám pomohou problémy vyřešit.
Dejte zelenou digitalizaci
Marketingoví odborníci se shodují, že rok 2021 bude obdobím transformace a nových možností online marketingu. I přes precizní údržbu stávajících sociálních kanálů tak věnujte dostatek pozornosti nastupujícím trendům. Využijte toho, že se zákazníci v minulém roce naučili komunikovat skrz online platformy a využijte je pro vlastní účely. Pokud to koncepce vaší značky umožňuje, zprostředkujte svým klientům jako bonus nové zážitky například pomocí AR aplikací pro mobilní telefony nebo zvolte jakékoli jiné nástroje k posílení interakce s vaším produktem. Buďte hraví a nebojte se výzev – zákazník to ocení.
Pandemická situace přinesla nejistoty ve všech odvětvích a budoucí vývoj můžeme pouze odhadovat. Přináší však také nové poznatky o zákaznících a jejich potřebách, které jen čekají na správné uchopení. Podívejte se na svoji značku z jiné perspektivy a vstupte do roku 2021 s progresivní strategií!