7 trendů v PR, které byste v roce 2020 neměli opomenout
V digitální době je důležité, aby si komunikace zachovala lidskou tvář. Zákazníci očekávají, že jim značky rozumějí a chtějí od nich dostávat pouze přínosný obsah. Z toho důvodu bude v roce 2020 v oblasti PR rezonovat pojem personalizace.
Budeme se častěji setkávat s pojmem tržní nika. Snaha o sblížení s konzumenty ovlivní influencer marketing i práci se sociálními sítěmi. Společnosti budou svou komunikaci stále více zakládat na informacích získaných z analýzy dat. Jejich pozornost se navíc začne ubírat směrem k umělé inteligenci a dalším interaktivním technologiím.
Rostoucí důraz na data
V roce 2020 bude k internetu věcí připojeno více než 50 miliard zařízení, která budou bez přestání produkovat nové informace o svých uživatelích. Z analýzy těchto dat mohou profesionálové získat okamžité a přesné údaje o zákaznících a jejich chování.
Není tedy divu, že důraz na jejich porozumění roste napříč všemi obory včetně PR. Data umožní tvůrcům reklamních textů nejen lépe zacílit na specifické skupiny lidí, ale výrazně ovlivní celý proces tvorby kampaní včetně vyhodnocování jejich výsledků.
Zaměření na mikroinfluencery
Influencer marketing se začíná stávat mainstreamovým trendem, který si osvojují značky i agentury. Organický dosah i důvěra lidí však neustále klesá. V roce 2020 se proto firmy zaměří především na hledání malých (mikro-, nebo dokonce nano-) influencerů.
Podle některých odborníků mohou nanoinfluenceři dokonce sehrát zásadní roli při tvorbě offline konverzí. Spoluprací s nimi se značky navíc vyhnou nevýhodám, s nimiž se mnohdy setkávají u celebrit.
Využívání moderních technologií
Novináře umělá inteligence zatím nenahradí, dokáže ale napsat krátké texty, které mohou být užitečné i v oblasti public relations. V současnosti se s ní setkáváme například v podobě chatbotů, kteří zákazníkům dodávají relevantní informace, kdykoliv je potřebují.
Další technologií, o níž příští rok více uslyšíme, je virtuální realita. Ta se do oblasti propagace dostane s příchodem 5G sítí. Společnosti ji začnou zahrnovat do svých kampaní i aplikací, aby mohly publiku dopřát zážitek v reálném čase.
Lepší práce se sociálními sítěmi
Facebook a Instagram v současnosti testují neviditelné počty lajků u příspěvků. Ty by měly nakonec zmizet u všech uživatelů. Obsah se pak začne točit kolem snahy o zapojení publika. Lze tak očekávat, že poroste jeho kvalita.
O krok napřed budou ti, kdo již nyní vytváří content zaměřený na komunitu, který je praktický a vede k diskuzi. Díky skrytému počtu lajků navíc zmizí matoucí metriky. Profesionálové tak budou schopni rozeznat, jaká je skutečná návratnost investic.
Audio a video
Společnosti se začnou posouvat k používání živých videí na sociálních sítích. 79 % lidí totiž hodnotí streamování jako autentičtější způsob komunikace s publikem. 63 % si myslí, že digitálnímu marketingu dodává nádech lidskosti.
Při tvorbě psaného obsahu budou muset firmy uvažovat o tom, jakým způsobem lidé mluví. Zákazníci totiž stále více využívají hlasem aktivované asistenty jako jsou Google Home nebo Alexa. Právě tyto softwary budou v roce 2020 vytvářet 50 % internetových vyhledávání.
Specializace médií
V minulosti se značky snažily probojovat do médií s velkým dosahem. V současnosti začínají do popředí vystupovat média s menším počtem čtenářů, kteří jsou však součástí specifického tržního segmentu. V příštím roce proto očekáváme nárůst trendu ve využívání tohoto typu publikací.
Mezi ně patří například online blogy a nanoinfluenceři. Firmy se začnou přiklánět k sítím jako Pinterest nebo Reddit, které mají stovky milionů uživatelů a umožňují propojení se specifickým publikem.
Příklon k digitálu
Z průzkumu společnosti STEM/MARK vyplývá, že nejvíce zakázek PR agenturám přibývá v oblasti digitálních médií. Jejich počet se od roku 2017 zdvojnásobil. Růst zájmu o digitální média a sociální sítě bude pokračovat i v následujícím roce.
Tvůrce obsahu však čeká oříšek v podobě rostoucího počtu lidí, kteří se rozhodli podstoupit takzvaný digitální detox. Stále větší důraz bude proto kladen na kvalitu a relevanci.
Autor: Tereza M.